Apakah Monero (XMR)?

Apakah Monero (XMR)?


31 Okt 2018

Ia bukan lagi rahsia bahawa beratus-ratus kriptowang telah dilancarkan di pasaran dalam beberapa tahun kebelakangan ini dan setiap dari mereka telah mencapai kejayaan dengan cara tersendiri. Maksudnya, masing-masing telah berjaya dalam perkara tertentu; sesetengahnya dengan membenarkan orang ramai melihat semua transaksi, yang lain untuk menawarkan privasi pilihan atau memastikannya sebagai tersirat. 

Jadi, apa yang menjadikan Monero begitu popular? Jawapannya sangat mudah: ciri-cirinya yang berorientasikan kepada privasi pengguna... tetapi ini bukan semuanya. Itulah sebabnya dalam panduan ini kami akan menerangkan segala di sebaliknya dan apa yang menjadikan ia begitu istimewa.

Perkara pertama yang perlu anda ketahui bahawa ia merupakan sistem kewangan yang premisnya adalah memfokuskan keselamatan pengguna, privasi dan mustahil untuk dijejak. Untuk mencapai matlamat ini, Monero menggunakan kriptografi khas yang bertanggungjawab untuk menjamin kerahsiaan semua transaksi, untuk mengelakkan dari dihubungkan dengan pengguna.

Monero: Apakah Ia dan Bagaimana Ia Berfungsi

Rangkaian rakan

Monero (XMR) telah dilancarkan pada tahun 2014 sebagai kriptowang yang dibuat melalui blok rantai dan beroperasi sedemikian. Blok rantai ini adalah ledger awam di mana semua transaksi dan aktiviti pengguna yang menyediakan rangkaian dapat dilihat. 

Bagi blok rantai Monero, ia telah dicipta untuk menyembunyikan identiti pengguna sepenuhnya dengan menyembunyikan alamat yang digunakan oleh mereka. Apabila melakukan transaksi, adalah tidak mungkin untuk menggambarkan identiti penghantar atau penerima, atau jumlah transaksi. 

Dalam perkara lain, perlombongan dari kriptowang ini adalah sama sekali berbeza dan berdasarkan prinsip egalitarian, yang menetapkan bahawa semua adalah sama dan, oleh itu, layak mendapat peluang yang sama. Ini menerangkan hakikat bahawa, semasa pelancaran Monero, pencipta dan pemaju utamanya sendiri tidak menyifatkan pencapaian itu, kerana mereka telah menghitung sumbangan dan sokongan komuniti besar yang membolehkan mata wang maya dibina lebih lanjut.

Oleh itu, dalam proses perlombongan mereka, para pelombong memperoleh ganjaran untuk aktiviti yang mereka lakukan, menyertai perlombongan terkumpul yang membolehkan mereka melombong secara kolektif atau secara individu. Di samping itu, proses boleh dilakukan dari mana-mana komputer dan dengan mana-mana sistem operasi (Windows, MacOS, Linux, Android atau FreeBSD) tanpa perlu memasang perkakasan khas, seperti ASIC (Litar Bersepadu untuk Aplikasi Tertentu). 

Bagaimana Monero Meningkatkan Privasi?

Tandatangan cincin dan alamat yang senyap telah menjadi kunci teknologi yang membolehkan privasi Monero tidak berubah.

Tandatangan ini adalah yang membolehkan pengguna yang menghantar kriptowang kekal tanpa nama dengan pengguna lain kumpulan tersebut. Ini adalah tandatangan digital tanpa nama yang tidak mendedahkan siapa yang menandatangani transaksi tersebut. 

Untuk menjana tandatangan ini, Monero menggunakan gabungan kekunci dari akaun penghantar dan mengaitkannya dengan kunci awam yang lain yang merupakan sebahagian dari blok rantai, menjadikannya tandatangan unik dan peribadi. Proses ini membolehkan identiti penghantar tersembunyi dan menjadikannya mustahil untuk menentukan yang mana kunci yang digunakan oleh salah seorang ahli kumpulan untuk tanda tangan yang kompleks akan berlaku. 

Untuk bahagiannya, alamat sembunyi bertanggungjawab untuk menyediakan lebih banyak privasi. Ini dihasilkan secara rawak untuk setiap transaksi yang membawa nama penerima untuk menyembunyikan alamat sebenar mereka dan seterusnya, menyembunyikan identiti penerima.

Di samping itu, RingCT (Ring Confidential Transactions) ditambah kepada ciri-ciri Monero pada tahun 2017 untuk menyembunyikan jumlah transaksi dan menjadi wajib bagi setiap transaksi yang berlaku dalam rangkaian. 

Apakah Perbezaan antara Monero dan Bitcoin?

Monero Bitcoin

Bitcoin merupakan kriptowang pertama yang dicipta dan dilancarkan di pasaran pada 2014. Ia berfungsi sebagai protokol yang melindungi identiti pengguna melalui alamat nama palsu, iaitu kombinasi yang dijana secara rawak dengan huruf dan nombor. 

Sebenarnya, walaupun sangat peribadi, semua alamat dan transaksi Bitcoin didaftarkan di blok bar, supaya ia dapat dilihat oleh mana-mana pengguna yang ingin berbuat demikian. Walaupun alamat nama palsu yang disebutkan itu tidak sepenuhnya bersifat peribadi, kerana transaksi yang dijalankan oleh mana-mana pengguna boleh dihubungkan ke alamat yang sama dan, oleh itu, orang awam, kerajaan atau mana-mana individu lain, akan mempunyai kemungkinan untuk melihatnya. 

Satu lagi kelebihan yang dibentangkan oleh Monero terhadap Bitcoin adalah kefleksibelannya, yang bermaksud bahawa dua unit Monero boleh digantikan bersama dan tidak ada perbezaan antara keduanya. Sebagai contoh: jika anda mempunyai dua bil $1, walaupun ia mempunyai nilai yang sama, ia tidak sepiawai, kerana masing-masing mempunyai nombor siri yang unik. Begitu juga dengan Bitcoin.

Sebaliknya, dua keping emas dari gred dan berat yang sama mempunyai nilai yang sama dan sepiawai kerana ia tidak mempunyai ciri-ciri yang membezakannya. Ini adalah bagaimana Monero beroperasi.

Akhirnya, Bitcoin mendaftarkan setiap urus niaganya pada blok rantai dan ini berfungsi untuk mengesan penipuan, perjudian atau kecurian di mana sejumlah Bitcoin terlibat. Sekiranya ini berlaku, akaun yang terlibat dalam aktiviti haram disekat, digantung atau ditutup.

Sejarah transaksi Monero, sebaliknya, tidak dapat dikesan. Apa yang ditawarkan penggunanya adalah menjadi sebahagian dari rangkaian yang lebih selamat, di mana pengekalan atau penolakan oleh pengguna lain yang menganggap bahawa keaslian coin mereka yang diragui adalah mustahil. 

Mengapa Monero Tidak Memerlukan ASIC?

Monero ASIC

Kos pembuatan ASIC untuk Monero akan menjadi tinggi dan, oleh itu, ia tidak berbaloi. Itulah sebabnya dikatakan bahawa ia tidak memerlukannya.

Pada akhir tahun 2017, pengeluar utama perkakasan ASIC, Bitmain, membuat pengumuman di mana ia menjelaskan bahawa ia akan menghasilkan perkakasan yang serupa untuk mengekstrak algoritma CryptoNight dan akhirnya... Monero adalah salah satu daripada kriptowang terpilih yang menggunakan algoritma ini, jadi ia memutuskan untuk membuat beberapa perubahan. Pertama, mereka mengemas kini algoritmanya. Kedua, mereka mengubah protokol ujian kerja.

Fakta bahawa Monero tidak memerlukan ASIC adalah asas dari tidak berpusat. Dengan cara yang sama, seperti yang ditunjukkan oleh Monero dalam blognya, pemusatan bermula apabila ASIC diperkenalkan dalam sistem, kerana hanya beberapa syarikat yang mampu mencipta perkakasan magnitud tersebut. Jadi, jika salah satu dari syarikat-syarikat ini mahu melaksanakan perubahan, platform boleh dikompromikan. 

Itulah sebabnya pemaju utama dan komuniti Monero sentiasa mengemas kini algoritma Hash, untuk mengelakkan dari penggunaan ASIC. 

Cabaran Utama Monero

Privasi yang ditawarkan oleh Monero adalah ciri utama yang menarik minat ramai pelabur... tetapi juga membawa masalah. 

Privasi dan fakta membuat carian tidak mungkin membenarkan Monero digunakan untuk aktiviti haram di pasaran di mana dadah dan perjudian berlaku. Malah, di pasaran rangkaian gelap, seperti Oasis dan AlphaBay, terdapat lebih banyak penggunaan kriptowang ini. 

Penggodam bertanggungjawab untuk membuat perisian yang secara langsung memberi kesan kepada komputer, yang menguruskan Monero dan menghantarnya ke Korea Utara. Oleh itu, sementara privasi dan pengelakan undang-undang oleh Monero telah membawa kesan yang menguntungkan, ia juga memberi risiko tinggi yang perlu dikaji sebelum melaksanakan sebarang transaksi. 

Masa Depan Monero

Tidak syak lagi masa depan Monero dijangka lebih terbuka dan tidak berpusat, yang akan menjadikannya sebagai kriptowang popular bagi mereka yang mempunyai privasi premis. 

Di samping itu, menjadi salah satu dari beberapa duit syiling yang tidak dibuat berdasarkan Bitcoin, potensinya tidak terbatas dan pertumbuhannya dalam masa yang singkat telah dibuktikan. Masa depannya agak cerah dan menarik bagi mereka yang ingin melabur. 

Bagaimana Anda Boleh Buy Monero?

Buy Monero

Platform Monero mengesyorkan bahawa cara terbaik untuk memperoleh token XMR anda dengan memiliki Monero wallet sebelum membuat pembelian pertama. Ini kerana platform ini beroperasi dengan wallet sendiri dan bersesuaian dengan kebanyakan sistem operasi. Kemudian, anda perlu memilih jenis pertukaran yang anda ingin buat, iaitu, jika anda menggunakan wang fiat untuk membuat pembelian atau lain-lain kriptowang. 

Perlu diingatkan bahawa pembelian atau pertukaran kriptowang melibatkan beberapa kesulitan. Sebagai contoh, pendaftaran di pasaran, pengesahan akaun atau kemungkinan menghadapi penggodam yang mencuri dana anda. Di samping itu, dan disebabkan oleh turun naik pasaran yang tinggi, anda berdepan risiko kehilangan wang. Salah satu contoh yang paling jelas dapat dilihat dengan Bitcoin dan susut nilai nilai tokennya. 

Tetapi tidak semuanya hilang dan kemasukan anda ke dalam pasaran kriptowang lebih dekat dari yang anda fikirkan, wujud penyelesaian yang membolehkan anda memperoleh wang walaupun harga kriptowang berkurangan: a CFD (Contract for Difference). Ini membenarkan anda membuka kedudukan long dan short, serta menawarkan anda pengaruh: melabur jumlah yang lebih tinggi dari yang anda miliki pada masa ini. 

Libertex menawarkan anda untuk beroperasi dengan CFD serta-merta dan percuma. Anda hanya perlu mendaftar dan mendapatkan akaun demo percuma di mana anda boleh mempraktikkan dagangan pada bila-bila masa yang anda mahu, tanpa sebarang kos tambahan. Sekiranya ia tidak mencukupi, pangkalan sumber kami akan membantu anda mengetahui dan menguasai semua yang berkaitan dengan perdagangan. Sebaik sahaja anda bermula, anda akan mula memperoleh wang sebenar... Jadi pedagang dengan Libertex sekarang!

Kembali

Dagang dengan Libertex!

Daftar di Libertex dan mulakan dagangan!

DAFTAR
Isi kandungan

Ambil keuntungan hari ini!

Daftar dengan Libertex dan mulakan kerjaya dagangan anda

AMBIL KEUNTUNGAN